Tervetuloa AMV.fi:n uuteen blogiin. Blogimme tarkoituksena on avata
AMV.fi:n toiminnan taustoja, vastata avoimiin kysymyksiin ja herättää
keskustelua niin tekijöiden kuin yleisönkin kanssa.
Ensimmäinen virallisesti AMV.fi-nimen alla pidetty kilpailu pidettiin tammikuun viimeisenä viikonloppuna Desucon Frostbitessa. Tapahtuman jälkeen esille on noussut paljon palautetta AMV-kilpailuista ja niiden järjestelyistä. Vastataksemme kysymyksiin käymme nyt läpi sekä yleisiä kilpailun järjestämisen taustoja, että muutamia tähän nimenomaiseen kilpailuun liittyviä aiheita.
Ensimmäinen virallisesti AMV.fi-nimen alla pidetty kilpailu pidettiin tammikuun viimeisenä viikonloppuna Desucon Frostbitessa. Tapahtuman jälkeen esille on noussut paljon palautetta AMV-kilpailuista ja niiden järjestelyistä. Vastataksemme kysymyksiin käymme nyt läpi sekä yleisiä kilpailun järjestämisen taustoja, että muutamia tähän nimenomaiseen kilpailuun liittyviä aiheita.
Anonyymi ja nimellinen tuomarointi
AMV.fi:n kilpailuissa on käytössä sekä anonyymi tuomarointi että nimellinen
tuomarointi. Anonyymissä tuomaroinnissa tuomarit eivät saa tietoonsa kilpailuvideoiden
tekijöitä, kun taas nimellisessä tuomaroinnissa videoiden tekijät tulevat
tuomareiden tietoon. Frostbitessä tuomarointi oli anonyymiä kun taas esimerkiksi
viime syksyn Tracon 2017:n AMV-kilpailussa kokeiltiin tuomarointia nimellisenä.
Anonyymi tuomarointi ei ole idioottivarma ratkaisu, sillä monien
AMV-tekijöiden tyyli on varsin persoonallista ja alan aktiivisille
harrastajille varsin tunnistettavaa. Tällöin käytännön lopputuloksena osa videoista
voi olla tuomareille hyvinkin tunnistettavaa. Juuri tämän haasteen nimissä
molempia malleja on kokeiltu lyhyen ajan sisällä ja tuomareita on myös
haastateltu asian osalta. Tuomarien yleinen mielipide on, että nimien näkemisellä
ei ole suurta väliä ja myös tuomarointikeskustelut keskittyvät nimenomaan
videoihin, eivät niiden tekijöihin.
Tulevan Yukicon 2018:n AMV-kilpailussa käytetään nimellistä tuomarointia,
ennen kaikkea aloittelijakategorian vuoksi. Viime vuonna Yukiconin
AMV-kilpailun finaalissa oli aloittelijoista 2 videota, molemmat
samalta editoijalta. Aihe nosti jonkin verran palautetta ja nimellinen
tuomarointi todettiin hyväksi ratkaisuksi tämän asian välttämiseksi.
Toiveenamme on mahdollisimman monipuolinen finalistijoukko. Kuten todettua,
tuomaroinnissa lopulta kuitenkin vain videoilla on väliä, ei tekijöillä.
Nimellisellä tuomaroinnilla voidaan vaikuttaa kilpailuissa finaalin osallistujamäärän
monipuolisuuteen. Tällä ei ole vaikutusta eniten tuomareilta pisteitä
saaneisiin videoihin, mutta viimeisiä finaalipaikkoja jaettaessa monipuolisuus on
myös vaikuttava tekijä. Myös palkinnoista päättäessä asialla voi olla merkitystä
ja esimerkiksi tasapisteiden tilanteessa palkinto voidaan myöntää
osallistujalle jolla ei ole palkintoa toisessa kategoriassa. Luonnollisesti
tässäkin yhteydessä videot ovat kilpailemassa, eivät tekijät. Nimitieto voi lähinnä
kallistaa tasaista vaakakuppia tiukassa tilanteessa.
Molemmilla tuomarointimalleilla – anonyymillä ja nimellisellä –on puolensa
ja hyvät tarkoitusperänsä sekä omat haasteensa. Tuomarointimallista riippumatta
kilpailun on oltava reilu ja tämä on AMV.fi:n ensisijainen vakuutus kilpailujen
järjestäjänä. Kunkin tapahtuman AMV-vastaava puuttuu välittömästi tuomarointiin
ongelmien ilmetessä. Erityisen tarkasti valvotaan, ettei yksikään tuomari käytä
kilpailijan henkilöä tuomaroinnin kriteerinä. Sen lisäksi että AMV-vastaava seuraa
tuomarointia kuten muitakin järjestelyjä, hän myös ottaa vastaan palautetta
niin tuomareilta, kilpailijoilta kuin yleisöltäkin.
Tuomarien valinnasta ja kierrätyksestä
Jokaiseen AMV.fi:n AMV-kilpailuun pyritään kutsumaan neljä tuomaria ja
tavoite on mahdollisimman monipuolisessa tiimissä (esimerkiksi kokenut
editoija, aloitteleva editoija, tiettyyn asiaan erikoistunut editoija, katsoja).
Viimeisen vuoden aikana Suomen AMV-kilpailuissa on ollut yhteensä kolmekymmentä
eri tuomaria. Näistä neljä on tuomaroinut useammassa kilpailussa.
AMV-vastaavan tehtävä on varmistaa monipuolinen tuomaristo jokaiseen
kilpailuun. Hyvän tuomariston eri jäsenet täydentävät toisiaan ja näkevät
kilpailun videot usealta eri kantilta. Tämä voi joissain tilanteissa johtaa
tuomarien kierrätykseen etenkin silloin kun kokeneita AMV-tekijöitä ei ole
saatavilla. Ongelmaa pyritään välttämään avoimella ja laajalla tuomarihaulla.
Yksittäisten kilpailujen AMV-vastaavien lisäksi AMV.fi ottaa myös
jatkuvasti vastaan tuomarihakemuksia ja välittää niitä tulevien kilpailujen
järjestäjille. Valitettavasti hakemusten määrä on kovin pieni, mutta tähänkin
toivomme AMV.fi:n pystyvän auttamaan keskitettynä toimijana.
Tuomariksi voi hakea kuka vaan aiheesta kiinnostunut, olit sitten
AMV-tekijä tai -katsoja. Hakemuksen tekoon kannattaa kuitenkin panostaa. Kattava
ja hiottu tuomarihakemus osoittaa jo itsessään kiinnostukseksi tuomarointia
kohtaan ja antaa hyvän kuvan AMV-vastaavalle. Liitä hakemukseen tiedot
AMV-harrastuksistasi ja kiinnostuksista, sekä muusta kokemuksesta jolla voi
olla merkitystä, kuten muut tehtävät conien järjestelyissä. Ideaali tuomari on
rehellinen, luotettava, kykenevä perustelemaan mielipiteensä ja pitämään niistä
kiinni. Lajissa kuin lajissa tuomarin on hyväksyttävä, että yleisön mielipide
voi erota ja asialliseen palautteeseen tulee olla valmis vastaamaan. Tuomariksi voi hakea myös kilpailuihin, joissa ei ole erillistä tuomarihakua ottamalla yhteyttä kyseisen kilpailun AMV-vastaavaan.
Jokainen tapahtuma valitsee tuomarit itsenäisesti ja tapahtumien välillä on
käytännöissä eroa. AMV.fi jättää tässä asiassa tapahtumille suuren vapauden,
sillä tapahtumien tarkoitus ei ole ollakaan toistensa kopioita. Tuomariston
monimuotoisuus on kuitenkin asia, joka seuraa tapahtumasta toiseen.
Esikarsinnan vaiheet
Kilpailun sulkeuduttua AMV-vastaava käy kaikki videot läpi mahdollisimman
tarkkaan. Kun videot on tarkastettu sääntörikkeiden varalta, videot lähtevät
tuomareille joko anonyymeinä tai nimellisenä. Tuomarit tutustuvat videoihin
ensin yksin, katsoen ne läpi ja muodostaen omat mielipiteensä. Tuomareita on
ohjeistettu kirjoittamaan ylös muutamia ajatuksia videoista, jotta itse
tuomarointikeskustelussa ei tarvitsisi palata katsomaan jokaista videota
erikseen.
Tutustuttuaan videoihin, tuomarit valitsevat 15 suosikkiaan ja asettavat ne
paremmuusjärjestykseen. Jokainen tuomari lähettää tämän listan AMV-vastaavalle,
joka laskee yhteen kaikkien tuomareiden yhteispisteet käyttäen oheista
pistepohjaa. Yleensä 15 eniten pisteitä saanutta videota hyväksytään suoraan
finaaliin, jonka jälkeen loput finaalipaikat päätetään yhteisen
tuomarikeskustelun aikana. Poikkeustilanteita ovat esimerkiksi tasapelit, jossa 15. sija on jaettu.
Tuomarikeskustelu järjestetään tuomarien kesken yleensä verkon yli jaettuna
puheluna (Discord, Skype, Hangouts, tjsp). Viimeisten finaalipaikkojen jaon lisäksi keskustelussa
käydään läpi kilpailun voittajat, aloittaen yleensä kilpailun parhaasta ja
siirtyen sitten muihin palkintoihin. Keskustelun aikana yritetään varmistaa jokaiselle
palkinnolle useampi kandidaatti, joten videoita (ja jopa voittajia) saattaa
hypätä finaaliin alhaisiltakin pisteiltä. Esimerkiksi parhaaksi romanttiseksi
videoksi voidaan valita teos, joka ei ole yleispisteiltään erityisen korkealla
sijalla, mutta tarjoaa kuitenkin kaikista videoista parhaan romanttisen
toteutuksen.
Voittajien toistumisesta
Yksi yleisimmistä palautteen aiheista on samojen voittajien toistuminen
kilpailusta toiseen. Vaikka uusia kilpailijoita tulee alalle yhä useammin,
tietyt kokeneet osallistujat pystyvät tuottamaan erinomaisia videoita
kilpailusta toiseen. Ilmiö ei sinänsä ole AMV-harrastukselle ominainen, vaan
vastaavaa nähdään usein myös cosplayn puolella, kuten myös aika lailla jokaisessa
ammattiurheilun muodossa.
Uusia tekijöitä toki halutaan ja pyrimme monin keinoin rohkaisemaan heitä
ja tarjoamaan mahdollisuuksia parempaan näkyvyyteen. Yksi ratkaisu on Yukiconin
aloittelijakategoria, joka on tarkoitettu uusien nimien esiin nostamiseen, sekä
AMV-show, johon esikarsinnasta karsituilla ehdokkailla on mahdollisuus
osallistua.
AMV-kilpailuissa palkitaan videot, ei editoijat. Kilpailuissa yleisin
käytäntö on edelleen anonyymi tuomarointi, mutta kuten todettua, käytännössä on
vaihteluja. Oheinen tilasto viimeisen vuoden ajan AMV-kilpailuista valottaa
hieman taustoja. Tilastot eivät sisällä yleisön suosikki -palkintoja, sillä tuomariäänillä
ei ole niihin mitään vaikutusta.
- Yukicon 2018 AMV-kilpailuun
osallistui 16 aloittelijaa (19 videota) ja 42
kokenutta (54 videota). Finaalissa näistä nähdään 21
editoijaa ja 24 videota. Palkittujen editoijien
määriä ei voida julkaista ennen kilpailua.
- Desucon Frostbite 2018 AMV-kilpailuun
osallistui 36 editoijaa (41 videota). Finaalissa
näistä oli 23 editoijaa ja 21 videota. Näistä
finalisteista palkittiin 9, joista 3 oli ensi
kertaa palkintosijoilla.
- Tracon 2017 AMV-kilpailuun
osallistui 50 editoijaa (78 videota). Finaalissa
näistä oli 21 editoijaa ja 25 videota. Näistä
finalisteista palkittiin 9, joista 3 oli ensi
kertaa palkintosijoilla.
- Animecon 2017 AMV-kilpailuun
osallistui 40 editoijaa (54 videota). Finaalissa
näistä oli 13 editoijaa ja 24 videota. Näistä
finalisteista palkittiin 8, joista 1 oli ensi
kertaa palkintosijalla.
- Desucon 2017 AMV-kilpailuun osallistui 33
editoijaa (53 videota). Finaalissa näistä oli 16
editoijaa ja 22 videota. Näistä finalisteista
palkittiin 7, joukossa ei ollut ensikertalaisia.
- Yukicon 2017 AMV-kilpailuun
osallistui 15 aloittelijaa (21 videota) ja 21
kokenutta (34 videota). Finaalissa näistä oli 16
editoijaa ja 23 videota. Näistä finalisteista
palkittiin 7, joista 1 oli ensi kertaa
palkintosijalla.
- Desucon Frostbite 2017 AMV-kilpailuun
osallistui 30 editoijaa (45 videota). Finaalissa
näistä oli 16 editoijaa ja 20 videota. Näistä
finalisteista palkittiin 8, joista 1 oli ensi
kertaa palkintosijalla.
Yleisön suosikki
Yleisöäänestystä varten on kokeiltu ajan varrella useampaa eri tapaa -
paperilappuja, tekstiviestejä sekä nyt viimeisimpänä mobiiliystävällistä nettisivua.
Nettisivupohjaisen mallin tarve syntyi hieman ennen viime vuoden Traconia, kun
tekstiviestioperaattorin yllättävät ongelmat estivät ratkaisun käytön. Nopeasti
tehty nettisivupohjainen malli osoittautui menestykseksi ja sen käyttö nosti
huomattavasti äänestysaktiivisuutta.
Valitettavasti nopeasti käyttöön otetun järjestelmän virheitä ei ehditty
paikallistamaan ennen jatkokäyttöä. Vuoden 2017 Tracon ja Kumakumacon
onnistuivat sillä mainiosti, mutta tuoreimmassa Desucon Frostbitessä ilmeni
ikävä ohjelmointivirhe, jonka johdosta vaihtoehtoja 2-9 ei voinut äänestää. Tämä
virhe huomattiin harmillisesti vasta kisan päätyttyä. Yleisön suosikki numerolla
22 sai kuitenkin huomattavan 61 äänen ja 13 prosenttiyksikön kaulan seuraavaksi
tulleeseen sekä kokonaispisteistä kolmanneksen. Järjestäjien arvion mukaan tekniikkavirheen ei
katsottu vaikuttaneen lopputulokseen niin merkittävästi, että voittaja olisi
vaihtunut. Virhe on luonnollisesti nyt korjattu ja korjattua järjestelmää
käytetään vielä ainakin Yukicon 2018:ssa. Laajempi jatkokehitys on myös suunnitteilla.
Muuta kysyttävää?
Mikäli koet että jotain jäi vielä vastaamatta, voit laittaa kommentin tähän
blogaukseen. Luonnollisesti myös muut yhteydenottotavat pätevät, eli ottaa
yhteyttä sähköpostitse, Discordissa tai vaikkapa kasvotusten tulevassa conissa.
terveisin,
AMV.fi aktiivit Sawnah, Kyuu ja Siikakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti